Kom dat zien, kom dat zien “Fake news” op de markt van Geel.

07 Juli 2017

Naar aanleiding van het faillissement van weer een horeca zaak op de markt trakteerde RTV ons op een hoop onzin. We dachten dat we het wel hadden gehad met een uitspraak als "Laat parkeren opnieuw toe op de Geelse Markt, anders blijft er geen enkele horecazaak meer over" maar schepen Verhesen deed daar vlot nog een schepje boven op! Dat de horeca mee de gevolgen draagt van de crisis en het rookverbod of het extra moeilijk heeft door de witte kassa en de toegenomen alcoholcontroles is in heel Vlaanderen een probleem, maar niet in Geel. Dat daarenboven de handelszaken hier in Geel geconfronteerd worden met torenhoge huurprijzen is blijkbaar ook geen probleem. Althans zo wil RTV ons doen geloven. Hier in Geel gaan zaken failliet omdat de klanten niet voor de deur kunnen parkeren! Dat de horeca uitbater die failliet ging de schuld legt bij alles en iedereen en de markt zonder parkeerplaatsen daar mede voor verantwoordelijk stelt, is onzin, maar vanuit zijn frustratie bij het falen nog enigszins te begrijpen. De baas van UNIZO, Karel Van Eetvelt was genuanceerder en stelde een paar weken geleden hier op dezelfde markt, onder andere, dat doorgaand verkeer geen meerwaarde biedt aan handelszaken en enkel de verkeersdrukte doet toenemen. Dat de handelaars zelf meer initiatief moeten nemen en klantvriendelijker worden en niet steeds alle verantwoordelijkheid op het bestuur moeten schuiven. Dat de handelaars moeten inspelen op de nieuwe markten. De zaken die wel floreren op de markt bewijzen zijn gelijk en tonen dat ondernemers die innoveren en kwaliteit bieden, hun klanten gerust 100 meter kunnen laten stappen. 

Maar we zijn nog niet klaar, schepen Verhesen achtte het nodig zijn licht te laten schijnen. Hij ging daarbij volledig uit de bocht. Het was hallucinant, eerst gaf hij de dame die pleitte voor parkeerplaatsen gelijk, schudde nog eens naar de camera en stelde dat "als de helft van een werkgroep ervoor zou kiezen er ook daadwerkelijk terug wagens op de markt zouden mogen komen". "Fake news" op de markt van Geel. Voor zover wij weten bedoelt de schepen een werkgroep die in het leven is geroepen om het studiebureau te adviseren dat het nieuwe mobiliteitsplan moet uitwerken. Wij gingen ervan uit dat het studiebureau professioneel te werk zou gaan en een gefundeerde en wetenschappelijk onderbouwde studie op tafel zou leggen. Maar blijkbaar zijn we verkeerd. Volgens de schepen geeft de stad het studiebureau een paar tienduizenden euro's, om vervolgens een "advies" over te nemen van een werkgroep. Bent u nog mee? Het gaat wel degelijk om een advies dat wordt gesteund door 50% - van een door de schepen van lokale economie samengestelde - werkgroep. Een advies dat blijkbaar de persoonlijke voorkeur van de schepen wegdraagt maar wel haaks staat op de resultaten van een studie ? ook door de stad betaald ? van Thomas More eind 2013 waaruit bleek dat er GEEN meerderheid was te vinden om terug verkeer op de markt toe te laten.

Groen zal hierover de schepen interpelleren op de gemeenteraad na de vakantie. De schepen vergist zich niet enkel qua inhoud maar ook qua vorm. We kunnen ons niet inbeelden dat het studiebureau Arcadis zich hiertoe zal lenen. Daarenboven ligt de beslissing bij het college en de gemeenteraad want zij zullen het nieuwe mobiliteitsplan moeten goedkeuren.

We zijn ervan overtuigd dat een moderne stad voor een degelijk mobiliteitsplan niet anders kan dan onverkort het STOP principe toe te passen. En laat ons zeer duidelijk zijn, in het nieuwe mobiliteitsplan mag en kan er geen sprake zijn voor opnieuw verkeer over de markt, parkeren op de markt of dubbel richting in de Nieuwstraat.